Statpedkonferansen
Tilgjengelig læring for alle –praksis for deltakelse og mestring
Gratis digitalkonferanse, 21.-22. oktober 2025
Tema for årets konferansen er inkluderende og støttende læringsmiljø som fremmer trivsel og mestring i alle faser. I barnehagen legges grunnlaget for læring gjennom deltakelse, lek og utforskning. Skolen vektlegger å utvikle faglig kunnskap, samtidig som det bygges videre på grunnlaget fra barnehagen. Denne konferansen har fokus på god praksis for læring, mestring og deltakelse hos barn, unge og voksne med særlige tilretteleggingsbehov.
Program 21. oktober
Karoline Hoff presenterer konferansen
Kunnskapsdepartementet åpner konferansen
Annemarie Beckman Hansen, Statpeds direktør, ønsker velkommen
Sammen skal vi få båten til å gå rundt. Om medvirkning og samskapt læring
Erlend Dehlin, professor i utdanningsledelse, pedagogikk og utdanningsvitenskap, NTNU
Hilde Rossing, lektor ved Diamanten skole, Statped
Christian Jørgensen Wulff, rådgiver i Statped
Rune Johan Krumsvik, professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda.
Forskningrapport «Inkluderende læringsfellesskap – bruk av læremidler og læringsressurser for elever med sansetap. Den er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og Statped. Gruppen av elever med sansetap er avgrenset til elever som bruker punktskrift, og elever som bruker tegnspråk. Mange av disse elevene kommuniserer også på norsk talespråk. Les rapporten fra Proba samfunnsanalyse (åpnes i ny fane).
Anne-Sofie Fjær Løvbrøtte og Charlotte Liamo, rådgivere i Statped
Korte presentasjoner av et utvalg læremidler og ressurser til laget rundt barnet
Håkon Lie, rådgiver i Statped
Line Beate Tveit, rådgiver i Statped
Program 22. oktober
Trine Lund Tverå og Bernt Smestad, rådgiver i Statped
Ved Utdanningsdirektoratet
Anne Lindblom, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Innlandet
Ena Bolognese og Tone Anita Glomset, rådgivere i Statped
Kaja Næss Johannessen, psykologspesialist og daglig leder for Senter for Nevrobiologisk Utviklingspsykologi
Silje Hamnes Hjørnevik og Eldrid Hodneland Rasmussen rådgivere i Statped.
Tonje Lovang, rådgiver i Statped
Karoline Hoff, rådgiver i Statped