Tiltak og tilrettelegging
Gjennom målrettet tilrettelegging kan vi sørge for at barn og elever blir aktive deltakere i læringsfellesskapet. Her finner du forslag til tilrettelegging og tiltak som kan hjelpe barn og elever med å lære, mestre og utvikle seg.
- 
		
						Alternativ og supplerende kommunikasjon for barn og elever som ikke kan kommunisere via talespråk
- 
		
						Ervervet hjerneskade for barn og elever med skader på hjernen som ikke er medfødt
- 
		
						Matematikkvansker for barn og elever som strever med grunnleggende matematiske ferdigheter
- 
		
						Nevroutviklingsforstyrrelser tilrettelegging for barn og elever med ADHD, tourettes syndrom eller autisme
- 
		
						Norsk tegnspråk for tegnspråklige barn og elever
- 
		
						Samisk for samiske barn og elever med rett til individuelt tilrettelagt opplæring
- 
		
						Sansetap for barn, elever og voksne med nedsatt hørsel, synsnedstettelser eller kombinerte syn- og hørselsvansker
- 
		
						Språk og kommunikasjonsvansker For barn og elever med lese- og skrivevansker, utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), stamming, løpsk tale, afasi, stemmevansker eller leppe-kjeve-ganespalte
- 
		
						Utviklingshemming for barn og elever med utviklingshemming, multifunksjonshemming, dyp og alvorlig utviklingshemming

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.