Innledning
Denne temasiden handler i hovedsak om tolking til og fra norsk og norsk tegnspråk. Men ressursen kan også være relevant for deg som møter andre minoritetspråklige barn med tolk.
Voksne som møter barn via tolk, bør ha kunnskap om tolking generelt og tolking og barn spesielt. Denne temasiden handler i hovedsak om tolking til og fra norsk og norsk tegnspråk. Men ressursen kan også være relevant for deg som møter andre minoritetspråklige barn med tolk. Innholdet baserer seg på faglitteratur om tolking og barn, samtaler med fagpersoner, foreldre, barn og unge som selv har erfaring med tolking.
Alle, både døve og hørende, er på et tidspunkt førstereis i møte med tolking. Det å snakke med noen via en tolk kan være uvant til å begynne med. Det kan oppleves som rart og forstyrrende at det er en ekstra person med i samtalen/aktiviteten.

Temaene som er listet opp i innholdsfortegnelsen, bygger på hverandre. Vi anbefaler at du starter med Hva er tolking og Barn og tolking. Her får du en grunnleggende innføring i hva tolking er, hvordan tolket samhandling er annerledes enn direkte kommunikasjon, og hvordan barn forholder seg til tolk.
Under hvert tema viser vi til eksempler med film der barn samhandler via tolk i barnehagen, på en helsestasjon og en turntrening. I filmene vil du også møte fagpersoner, foreldre og barn som deler sine erfaringer.
Tegnspråklige barn kan ha nytte av tolk i mange situasjoner gjennom hele livet. Utprøving av tolk fra tidlig alder kan være nyttig for å få erfaring, og etter hvert et bevisst forhold til hva som skal til for å få til god samhandling via tolk. Det er viktig at voksne støtter barna på vei mot å bli trygg på tolking. Når du selv har lært mer om tolking, kan du ta i bruk samtalemateriellet som er laget for barna.
Gå til samtalemateriell for barn om tolking
Temasiden er utviklet i samarbeid med Norges Døveforbund med støtte fra Stiftelsen Dam.

Døve, døvblinde og hørselshemmedes rett til tolk er forankret i folketrygden, og forvaltes av NAV. Du kan lese mer om Tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentral på deres nettsider.
Les videre
-
Språkkompetanse Barn forstår nok ikke tolkens rolle på samme måte som voksne.
-
Barn og tolking Når tegnspråklige barn skal delta i situasjoner der ikke alle kan tegnspråk, kan det være en løsning å bestille tolk. Men vi kan ikke forvente at barn intuitivt forstår hva en tolk er og gjør.
-
Tolkens oppgaver Når tegnspråklige barn skal delta i situasjoner der ikke alle kan tegnspråk, kan det være en løsning å bestille tolk. Men vi kan ikke forvente at barn intuitivt forstår hva en tolk er og gjør.
-
Voksne sitt ansvar Når barn skal samhandle via tolk, må de voksne rundt barnet ha kunnskap om hva tolking innebærer. De voksne må også evne å vurdere hvordan denne praksisen fungerer for barna.
-
Tolk i barnehage og opplæring En tolk kan ikke erstatte tegnspråklig kommunikasjon. Barnehager skal legge til rette for tegnspråklig kommunikasjon med barn som har nedsatt hørsel, og som har tegnspråk som er av sine språk.
-
Tolk på fritiden Det er ikke sikkert det er riktig med tolk i alle situasjoner, og en tolk løser ikke alt. Men for mange kan tolk gjøre det litt lettere å delta på fritidsaktiviteter og i sosiale sammenhenger.
-
Kilder Temasiden Tolking og barn og den tilhørende ressursen Tolking, hva er det? er utviklet i samarbeid med Norges Døveforbund med støtte fra Stiftelsen Dam.
-
Hva er tolking? Tolkens oppgave er å tolke mellom (minst) to språk. Tolken skal løse det språkproblemet som oppstår når to parter ikke har et felles språk.