Hvordan oppdage løpsk tale
Dersom du opplever at et barn snakker fort, mumler og ofte er vanskelig å forstå, kan det være løpsk tale. Her er noen råd for både å oppdage og kartlegge løpsk tale.
Løpsk tale er en kommunikasjonsvanske som påvirker en persons evne til å kommunisere på en klar og tydelig måte på eget morsmål. Personer med løpsk tale opplever ofte at de blir misforstått og at de ofte blir bedt om å gjenta det de har sagt og/eller å snakke saktere.

Hvordan oppdage?
Løpsk tale kan være vanskelig å oppdage før barnet er litt oppe i skolealder. Dette er fordi yngre barn stort sett snakker for sakte til at det påvirker forståeligheten og taleflyten. I tidlig fase er det også vanskeligere å skille mellom barn med utviklingsmessige språkvansker og barn med løpsk tale.
Her er noen trekk som oppstår oftere hos personer med løpsk tale:
- Hurtig og/eller ujevnt taletempo (støtvis), som fører til uforståelig tale.
- Økt taletempo fører ofte til at stavelser og/eller ord blir forenklet eller utelatt (dinosaur blir disaur, appelsin blir pelsin).
- Ufullstendige setninger er vanlig.
- Unaturlige pauser (Lørdag skal… jeg og kompiser på ..kino)
- Oftere repetisjoner av ord (kan-kan-kan), deler av ord (lær-lær-lærer) eller fraser (Jeg kan-jeg kan-jeg kan gå), nøling og mye bruk av fyllord (um, uh), reformulering ( «de ber…de ber meg ofte … de sier at jeg gjentar alt jeg har sagt«)
Symptomene/trekkene kan variere fra en samtalesituasjon til en annen. Ofte vil løpsk tale være lettest å fange opp når personen snakker helt fritt og spontant.
Løpsk tale kan ofte opptre sammen med andre vansker (stamming, ADHD, autisme, språkvansker, lærevansker). Symptomene kan derfor være overlappende.
Hvordan kartlegge?
Kartlegging av løpsk tale krever spesifikk kompetanse og bør gjøres av en logoped. Personer med løpsk tale passer ikke alltid enkelt inn i en typisk diagnose eller kategori, og derfor bør kartleggingsprosessen være individrettet og helhetlig. I tillegg er det viktig at det blir foretatt uformell kartlegging i naturlige situasjoner der løpsk tale oftest oppstår.
Mer generelle språklige ferdigheter som kartlegges er tempo og taleflyt, språklig organisering, talebrudd, bruk av pauser, bevissthet, kommunikasjon, talemotorikk, artikulasjon og rytme. Det finnes flere verktøy som kan brukes for å kartlegg løpsk tale.
Kartlegging kan være utfordrende å gjennomføre, spesielt siden symptomene ofte vil avta, eller ikke være til stede i det hele tatt når eleven er oppmerksom på sin egen tale. Før skolealder er barn i en aktiv språklig utvikling. Det kan derfor være vanskelig å konkludere med at barnet har løpsk tale.
Oppsøk hjelp hos en logoped ved mistanke om løpsk tale, da dette kan hjelpe med å gi riktige tiltak til riktig tid.
Hva gjør jeg som lærer eller foreldre?
Når foreldre eller lærere opplever utfordringer med å forstå barnets eller elevens tale er det viktig å få en vurdering hos en logoped. Løpsk tale er en vanske som vi antar en må leve med hele livet. Derfor er bevissthet, kunnskap og selvregulering viktig. Her kan du som lærer og foreldre være en viktig støtte. Personer med løpsk tale opplever ofte å ikke bli forstått i samtalesituasjoner, og de blir ofte bedt om å gjenta det de har sagt. Dette kan føre til frustrasjoner ved at de for eksempel velger å bli mer tilbakeholdne i kommunikasjonen, og flere kan utvikle negative tanker rundt sin egen snakking.
Økt kunnskap om løpsk tale og god informasjon om hvordan en best kan forholde seg og støtte personer i ulike situasjoner, er en viktig del av prosessen videre. Dette vil øke forståelsen for hvorfor personene kommuniserer som de gjør. Det å snakke med personene selv om hvordan de ønsker at andre skal møte dem i samtaler, vil skape trygghet i kommunikasjonssituasjoner.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.

