Begynneropplæring

For deg som underviser matematikk med punktskrift for de yngste elevene

Tall og tallforståelse

Elever som skal bruke punktskrift har ofte blitt mindre eksponert for tall, mengder og former enn seende elever. Derfor må begynneropplæringen i matematikk gjennomføres på en litt annen måte. Kompetansemålene i begynneropplæringen er de samme som hos andre, men arbeidsmåtene bør være noe annerledes. Det er viktig at lærerne tenker på muligheter i stedet for begrensninger.

Eleven vil sjelden ha sjansen til å gjøre like mange oppgaver som sine medelever, og derfor vil det være viktig at læreren velger oppgaver som er rettet mot et kompetansemål.

Når det kommer til å forstå mengder viser forskning at barn som bruker begge hendene i taktil utforskning utvikler bedre mengdeforståelse. Det er for eksempel viktig at eleven bruker hendene aktivt til å gruppere konkreter.

Å lese tall i punktskrift

Å lære seg tallene og matematisk innhold samtidig kan være utfordrende for eleven. Bruk tid på å automatisere skriving og lesing av matematikk i punkt, uten å fokusere på å finne svaret. Vi anbefaler noen økter med kun lese- eller skrivetrening. Sørg for at eleven blir eksponert så mye som mulig for tall i punktskrift, for eksempel gjennom merking med punkttall.

Konkreter

Konkreter kan være nyttige verktøy. Vi anbefaler å ikke nødvendigvis bruke konkreter på samme måte som for seende. For eksempel vil blinde barn vanligvis legge merke til andre egenskaper enn seende, som at struktur er mer framtredende enn størrelse. Hjelp derfor eleven med å ha rett fokus. Å kun ha et lite utvalg av kjente konkreter gjør det lettere å tolke dem taktilt. Matematikkesken som følger med 1. trinnsboka inneholder mye nyttig materiell.

Det er viktig å la eleven øve på sortering. Dette kan for eksempel være ved hjelp av et sorteringsbrett som gjør det lettere å vite hvilke konkreter som er talt opp/sortert og ikke.

Bruk konkreter der du vet eleven har et reelt behov for dem. Det tar tid å tolke konkreter taktilt. Å bruke konkreter skal bygge forståelse, men det må også være en plan for å etter hvert gjøre eleven mindre avhengig av dem.

Samhandling med andre er viktig. For å utvikle sin matematiske kompetanse, er det viktig å gi eleven muligheten til å resonnere, argumentere og kommunisere med andre. Det kan være enklere å kommunisere med medelever om kjente konkreter enn om en oppgave i læreboken, siden oppgaven kan være noe annerledes i den tilrettelagte boken. Om eleven samarbeider med seende er det ofte lurt med to sett med konkreter. La aldri elevens konkreter bli flyttet på uten å informere tydelig om det, da det kan avbryte elevens tankerekke.

Abakus

Abakus kan være et nyttig verktøy for å lære seg posisjonssystemet. En god abakus har perler som ikke beveger seg uten at noen aktivt flytter på dem, og kan leses av på en god måte.

Auditive tallbilder

Når barn skal få en forståelse for tall og mengde, må de få det gjennom mange ulike erfaringer. For de som ikke kan benytte seg av visuelle bilder for mengder, kan auditive lydbilder være et godt alternativ. Lydbilder kan bidra i utviklingen av tall- og mengdeforståelse, også for seende barn. Se lenke for auditive tallbilder som kan brukes i klassen.

Auditive tallbilder går ut på å kunne høre et antall presentert som rytmer. Vi har benyttet trommeslag i Statpeds web app hvor du kan lage ulike grupperinger i auditive tallbilder.

Begreper

For å kunne delta i felles undervisning senere i læringsløpet er eleven avhengig av å få et presist matematisk språk. Vår erfaring er at en elev med et velutviklet matematisk språk vil kunne følge det aller meste av tavleundervisning med god synstolkning og noe taktilt støttemateriell. Å bruke et presist matematisk språk vil også være en fordel for andre elever i klassen. Du kan tenke at visuell støtte skal være til hjelp for de som trenger det, men ikke en forutsetning.