Tilrettelagte læremidler

Her finner du oversikt over hvordan vi i Statped tilrettelegger spesielt innhold i matematikkbøkene.

Vi tilrettelegger forlagenes lærebøker i matematikk til punkt på papir og elektronisk bok i Word-format (e-bok). Det er viktig å ha en god dialog med kontaktperson i Statped om hvilket format eleven bør bruke i matematikk før dere bestiller. Det er anbefalt at eleven begynner å bruke e-bok i matematikk når de behersker bruk av IKT-utstyret sitt. I matematikk er det en stor fordel om eleven kan lese og skrive inn i samme dokument. Derfor kan eleven gå over til e-bok tidligere i matematikk enn i andre fag.

E-bøkene er laget med utgangspunkt i at eleven leser 8-punkt på leselist. De kan likevel leses i 6-punkt, men etter hvert som det kommer flere regnetegn inn i matematikken, er det nødvendig å begynne med 8-punkt.

Regneark

Vi tilrettelegger alle regneark i læreboka i ulike arkfaner i en xlsx-fil.

I boka henviser vi til xlsx-filen på denne måten:

Trinn 1-7: {{Excel, xx, yy.}} (xx er oppgavenummer, type eller beskrivelse, yy er en cellereferanse som sier hvor eleven kan finne informasjon, som dette: A1–D8)

Trinn 8-13: {xlsx, xx, yy}  (xx er oppgavenummer, type eller beskrivelse, yy er en cellereferanse som sier hvor eleven kan finne informasjon, som dette: A1-D8)

Programmeringskode

Programmeringskode i læreboka vil stå som tekst i den tilrettelagte boka og legges ved som py-filer. Dersom koden er veldig lang, kan vi skrive den ut i 8-punkt på papir. Blokkprogrammering tilrettelegges som tekstprogrammering.

I boka henviser vi til py-filen på denne måten:

Trinn 1-7: {{python, xx}} (xx er oppgavenummer, type eller beskrivelse)

Trinn 8-13: {py, xx} (xx er oppgavenummer, type eller beskrivelse)

Grafer og diagrammer

Vi tilrettelegger grafer og diagrammer slik at informasjonen eleven trenger kommer tydelig og raskt frem, og med hensyn til det faglige nivået på trinnet. Vi vurderer om tallmaterialet i diagrammene skal fremstilles lineært i punktskrift, om vi skal skrive informasjonen i en liste eller tabell, om vi skal lage taktile figurer, eller om diagrammet skal beskrives. Der det er nødvendig, kombinerer vi disse metodene.

Figurer

De matematiske figurene tilrettelegges på ulike måter, avhengig av faglig relevans, pedagogiske hensyn og didaktiske hensyn. Vi kan lage en taktil versjon av figuren, beskrive den, eller gjøre begge deler.

Alle de taktile figurene vi lager når vi tilrettelegger en lærebok, legges i et taktilt tilleggshefte. I bokas tekst henviser vi til tilleggsheftet på denne måten:

Trinn 1-7: {{s. xx}} (xx er sidetallet i figurpermen)

Trinn 8-13: {s. xx} (xx er sidetallet i figurpermen)