Skriftlig regning i de fire regneartene

På denne siden kan du lære om hvordan punktskriftbrukere kan arbeide skriftlig med de fire regneartene.

Vi anbefaler at du har lest det grunnleggende om matematikknotasjon for å ha nytte av innholdet nedenfor.

Læreplanen stiller ingen krav til hvordan regneoppgaver løses. Derfor presenterer vi forslag som vi erfarer fungerer for elevgruppen. Vi viser til prinsippene for skriftlig hoderegning og metoder for algoritmiske oppsett under hver regneart. Vi anbefaler å lese om Skriftlig hoderegning før du leser om de enkelte regneartene. 

*

Eksempler på skriftlige regnemetoder under hver regneart:

*

Skriftlig hoderegning 

Skriftlig hoderegning er at eleven regner i hodet, men likevel noterer tankene som mellomregninger underveis. Det handler om å utnytte eksisterende tallkunnskap med en relasjonell tilnærming. Elevene kan da ta i bruk sine kreative og logiske evner for å selv finne en måte å regne ut svaret på. Målet er å endre tallene til noe som er enklere å regne i hodet. Dersom hele klassen arbeider på denne måten, vil trolig én og samme oppgave bli løst på ulike måter. De ulike framgangsmåtene kan diskuteres i klassen, og da kan blinde elever delta på lik linje med seende dersom det legges opp til god matematisk språkbruk. Hva som er «lov» i skriftlig hoderegning har i prinsippet ingen grenser så lenge eleven formidler til leseren hvilken metode som er brukt. 

Mange elever som arbeider med punktskrift synes det er praktisk å utelate mellomregninger helt. Selv om det fungerer for eleven, kan det gi problemer senere når oppgavene blir for krevende til å utelate mellomregninger. Det er også nødvendig for å kunne dokumentere sin tankegang skriftlig. Vi anbefaler derfor at elevene tidlig lærer seg metoder for å vise mellomregninger. 

Eksempler på grunnleggende metoder som kan benyttes i skriftlig hoderegning:

Flere eksempler på skriftlig hoderegning presenteres under hver regneart. 

________________________________________

Algoritmiske metoder 

Det er utviklet metoder for å gjøre algoritmiske oppstillinger med punktskrift. Disse er ikke like praktiske i bruk som algoritmene for seende og ikke nødvendigvis det mest egnede for å oppnå en forståelse for innholdet. Likevel kan metodene være av stor nytte når tallene begynner å ha mange siffer. Vi anbefaler at eleven flytter markøren til skrivestedet før eleven gjør den aktuelle utregningen, sånn at mellomregninger kan noteres ned umiddelbart. Korte forflytninger av markør gjøres med piltast og lange med markørhentetasten. I mange oppsett skal eleven skrive helt på slutten av linja. Du kan flytte markøren direkte dit med End-tasten.

*

Addisjon

Skriftlig hoderegning 

Algoritme

 

Subtraksjon

 Skriftlig hoderegning 

Algoritme 

 

Multiplikasjon

Skriftlig hoderegning 

Algoritmiske metoder 

 

Divisjon

Skriftlig hoderegning 

Her følger noen metoder som kan brukes. 

Algoritme