Trinn 5 Et gjenkjennelig ord
Ett gjenkjennbart ord skilt fra hverandre, skrevet gjentatte ganger (f.eks. mat, mat, mat) eller innebygd i en rekke med bokstaver.
Det er ikke krav om bruk av mellomrom før og etter ordet.
Personen er på vei mot å bli en tidlig alfabetisk skriver, men er fortsatt utforskende. Vi har fokus både mot typiske aktiviteter med emergent literacy, i tillegg til å bevege oss mer mot konvensjonell opplærling.
Vi kan prøve forsiktig ut ulike strategier i skriving, som ordbank, og samtidig øke fokuset på systematiske bokstav/lyd-opplærling. Når de mestrer de fleste bokstavene i alfabetet mesteparten av tiden kan vi gå videre – man må fortsette å jobbe systematisk med alfabetkunnskapen.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Når vi skriver til personen, f.eks. dagens aktiviteter; sørg for at du bruker ordbank selv å modellere staving «lyd for lyd» av ord som ikke er i ordbanken
- Når du skrive sammen med personen, burde de få lese setningene sine (med støtte), evt. få lese med «sin indre stemme» *
- Personen får skrive selv, dvs. individuell skriving der de «skribler» med hele alfabetet tilgjengelig, også med bruk av mellomromstasten – og at vi fortsatt har fokus på mening.
- Mange på dette utviklingsnivået kan de fleste bokstaver, det meste av tiden, og bør ha tilgang til et tastatur i stedet for flip-chart.
- Hvis et ord skrives gjentatte ganger, teller det bare som et ord.
- Mellomrom er ikke et krav på dette nivået.
- Bruk skjønn om et ord er forståelig.
- Bilde/tegning som følger med prøven kan brukes for å støtte tolkingen.
- Ekstra informasjon, for eksempel fra en voksen som «oversetter» med bakgrunn i kjennskap kan ikke gis.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Gjentatt felles lesing av bøker (for eksempel høytlesing)
- Vi peker på ord i bøker som vi leser
- Bruk av digitale bøker som fremhever tekst ord for ord
- Flere er klare til å gå inn på ordbanken på dette stadiet, men fortsett med å snakke om bokstaver og lyder (om nødvendig)
- Fortsett med fokus på førstelyd i ord og ordfamilier/rimeord. Om personen hører førstelyd i ord mesteparten av tiden, går du over til å systematisk stave lyd for lyd
- Uavhengig tilgang til bøker (nå kan dere prøve ut hvordan dele erfaringer med bøker på ulike måter)
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.