Outlook
Microsoft Outlook er en del av Microsoft 365 og er et stort og avansert e-postprogram med tilleggsfunksjoner som for eksempel kalender med avtaler og påminnelser.
Tilpasning av Microsoft Outlook
Skjermbildet i Microsoft Outlook bør forenkles for at leselistbrukeren skal kunne arbeide mest mulig effektivt. Når programmet startes, bør Innboks vises som standard. Andre mapper bør være tatt bort fra skjermbildet. Dette gir et mer oversiktlig og ryddig skjermbilde å finne fram i. Dersom en ønsker å bruke andre mapper enn Innboks, kan disse lett nås med hurtigtasten Ctrl+y.
Direkte oppstart i Innboks
- Alt+f (for å åpne Fil-menyen)
- r for Alternativer
- a for Avansert
- Trykk Tab (fire ganger eller Alt+j) til du kommer til knappen Bla gjennom… («Start Outlook i denne mappen». Her er oftest Innboks valgt som standard. Hvis ikke, trykker du på Bla gjennom… og velger Innboks i mappelista som dukker opp.)
- Enter
- Pil ned til OK-knappen. (Tab kan også brukes, men gir vesentlig flere tastetrykk.)
- Enter
Forenkling av programvinduet
Programvinduet kan gjøres noe mer oversiktlig ved å ta bort enkelte elementer. Dette kan gjøres ved å velge Komprimert visning i båndmenyen. Gjør slik:
- Alt+n(Visning)
- Pil ned til Endre visning
- Enter (Tastekombinasjonen Alt+n c v åpner Endre visning direkte.)
- Velg Komprimert
- Enter
Båndmenyen kan skjules eller hentes fram etter behov. Dette gjøres med kommandoen Ctrl+F1.
Skrive og sende en e-post
Når du står i Innboksen, gjør du følgende:
- Ctrl+n for ny e-post. Markøren står i til-feltet
- I Til-feltet skriver du e-postadressen til den som skal ha e-posten
- Trykk Tab to ganger til du kommer til Emnefeltet (dersom ingen skal ha kopi)
- I Emnefeltet skriver du tittelen på e-posten
- Trykk Tab og du kommer til tekstfeltet hvor innholdet i e-posten skal skrives
- Alt+s eller Ctrl+Enter for å sende e-posten
For e-postmottakere du bruker ofte er det greit å legge inn navn og e-postadresse i adresseboka. Da er det nok å skrive navnet til mottakeren i Til-feltet. Da slipper eleven å huske alle e-postadressene.
Legg ved fil
Når du skriver en e-post, kan du legge ved en fil på denne måten:
- Alt eller F10
- W eller Pil høyre for Sett inn
- Pil ned for Legg ved fil
- Enter (åpner en dialogboks der du kan velge fila som skal legges ved)
- Skriv inn filnavn eller velg fil fra fillista
- Enter
Åpne eller lagre vedlegg
Dersom du vil åpne eller lagre et vedlegg i en e-postmelding, må du først markere vedlegget. Noen skjermleserprogram har egen hurtigtast for dette. Uavhengig av skjermleser kan du gjøre slik når du har åpnet meldingen:
- Shift+Tab (til du kommer til Melding)
- Pil høyre
- Programtasten (tilsvarer høyre musetast)
- Pil ned (velg Åpne eller Lagre som, alt etter hva du vil gjøre med vedlegget)
Noen nyttige hurtigtaster
| Adressebok | Ctrl+Shift+b |
| Hjelp | F1 |
| Gå til mappelista | Ctrl+y |
| Gå ut av dialogboks | Esc |
| Ny melding | Ctrl+n |
| Send melding | Alt+s |
| Svar til avsender | Ctrl+r |
| Svar alle | Ctrl+Shift+r |
| Søkefelt | Ctrl+e |
| Videresend | Ctrl+b |
Se også
-
Word Her får du råd og tips til hvordan Word kan stilles inn og brukes for at det skal fungere godt med leselist.
-
Excel Regneark kommer som en del av matematikkfaget allerede i barneskolen, og Excel fungerer godt med skjermleser.
-
Powerpoint De vanligste funksjonene i programmet kan utføres med hurtigtaster. Vi beskriver framgangsmåter for å vise og lage presentasjoner.
-
Samskriving og deling i Microsoft 365 Det er fult mulig å dele filer lagret i OneDrive og samskrive i Microsoft 365 sine programmer ved bruk av skjermleserprogrammer.
-
Dele mapper i OneDrive Dersom eleven har en mappestruktur for hvert fag, kan han bestemme hvem som skal få tilgang til den enkelte fagmappa.