Måltidet som lærings- og inkluderingsarena

Veilederen gir en oversikt over materiell og konkrete tiltak som kan bidra til gode måltidsopplevelser for barn med multifunksjonshemming.

Måltidet er ikke bare en stund for ernæring, men også en arena for samspill, læring og inkludering – der barnet og omsorgspersoner kan dele viktige erfaringer og opplevelser.

I dette heftet er det forsøkt å gi grunnleggende informasjon om bruksområdet for materialet.

Materialet er samlet under følgende seksjoner:

  1. opplevelse av smak
  2. opplevelse av alt munnen, tunga, tennene og pusten kan gjøre
  3. ulike kopper og glass
  4. ulike tallerkener
  5. bestikk
  6. hjelpemidler til tilrettelegging
  7. halstørkle og smekker
  8. kartleggingsmaterialet
  9. litteratur

Videre lesing

Eating together is an act of love: Mealtimes and inclusion part one

Eating together is an act of love: Mealtimes and inclusion part two

Artiklene er skrevet av Ena Bolognese (Statped), og kan last ned fra Dysphagia Café, (åpnes i ny fane).