Inkluderende matematikkundervsining

På denne siden finner du prinsipper for inkludering, beskrivelse av virkemidler som kan benyttes og forslag til inkluderende, elevaktive undervisningsopplegg.

Skolen skal være inkluderende. Det slås fast både i opplæringsloven og i læreplanens overordnede del, der det understrekes at elever lærer i samspill med andre, gjennom kommunikasjon og felles læringsprosesser. Likevel viser forskning at elever med sansetap ofte får mye én-til-én-undervisning. 

Å inkludere en elev uten syn i klassens matematikkundervisning, krever at oppleggene planlegges slik at innholdet kan erfares gjennom andre sanser enn synet – for eksempel gjennom taktile modeller, lyd og kroppslig aktivitet, istedenfor å tilpasse til punktskriftbrukeren etter at økten er ferdig planlagt. Denne typen undervisning styrker ikke bare læringsutbyttet for eleven som er blind – den kan også gi medelevene økt forståelse, variasjon og bedre begrepslæring. 

Matematikk læres ved å reflektere over erfaring gjennom opplevelser og sanseinntrykk. Mange begreper utvikles spontant hos seende barn gjennom hyppige og kontinuerlige visuelle inntrykk. Elever som er blinde må få tilsvarende erfaringer gjennom å kjenne, bevege seg, lytte og samtale. 

Det kan kreve litt ekstra tid til planlegging i begynnelsen. Det beste er om klassens lærer og ITO-læreren samarbeider.  En måte å organisere dette på og samtidig ivareta eleven som bruker punktskrift kan være å bruke to-lærer-system i faget. Målet er at den blinde eleven kan være en aktiv deltaker i læringsfellesskapet. 

Virkemidler som erstatter synsinntrykk 

  • Konkreter i matematikk kan være med på å gjøre figurer og illustrasjoner mer tilgjengelig for elever med nedsatt syn.  
  • Konkreter kan benyttes til å øke forståelsen av begreper ved å gi variasjon og mulighet for utforskning av begrepene.  
  • Konkreter og taktile illustrasjoner kan benyttes i samarbeid og kommunikasjon for alle elever. 
  • Aktiviteter med bruk av kroppen, kan gjøre det lettere å huske og forstå innhold i begreper. Kan gi en praktisk erfaring som man kan bygge videre på. 
  • Lydillustrasjoner gir en ekstra dimensjon og opplevelse som kilde til relasjonell forståelse for alle elever. 
  • Les mer om taktile illustrasjoner figurer her (Lenke kommer).

Når eleven ikke følger klassens progresjon 

Når punktskriftbrukeren har andre læringsmål enn de andre i sin klasse, anbefaler Statped at hele klassen likevel arbeider med samme tema. Mange praktiske matematikkoppgaver med utforsking og samarbeid kan gjøres sammen selv om ulike elever har ulike læringsmål for økta. Eventuelle refleksjonsspørsmål og skriftlige oppgaver som hører til, kan tilpasses etter ferdigheter. Når avstanden føles stor kan det være nødvendig å ha en-til-en undervisning i matematikk, men dette bør være unntaksvis. 

Opplæring i kompenserende ferdigheter knyttet til matematikkfaget (for eksempel Kalkulatorløsninger, tolking av taktile illustrasjoner, navigering i tabeller og lignende) bør flyttes til ressurstimer utenfor matematikktimene slik at eleven får like mye tid som de andre elevene på å arbeide direkte med kompetansemål i faget. Eleven har rett på ekstra undervisning etter opplæringslovens §3-5/6-4 og §11-5. 

Forslag til inkluderende, elevaktive undervisningsopplegg