Pedagogisk bruk av Skrivetrappa
Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
Vi anbefaler at når du går i gang med å tilrettelegge for skriveopplæring i tråd med denne veilederen gjør du følgende. Ta utgangspunkt i personens utviklingstrinn (jmf. Beskrivelse av skrivetrappa). Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne. Denne veilederen beskriver utviklingen i skriving i så små trinn at det skal være mulig å observere, diskutere og vurdere hvor en person er i sin utvikling.
I den tidlige skriveutviklingen skjer det store og svært viktige endringer. Fra at en person uttrykker en ide gjennom en tegning (krusedull) – til å kunne skrive en sammenhengende, språklig oppbygd tekst som forstås av en annen person. Gjennom å inkludere tegning og skribling som egne trinn i tidlig skriveutvikling, kan vi også vurdere de tidlige skrivere som ennå ikke har ferdigheter i å stave – men som ønsker å dele en språklig ide. Skriving er den ferdigheten som gir deg mulighet i å kunne uttrykke deg gjennom skriftspråket – fra å benevne din favorittperson ved å peke ut førstebokstaven hans, -til å beskrive utførlig hva du tenker på. Denne muligheten er uavhengig av et forhåndsbestemt ordforråd i en kommunikasjonsløsning.
Veilederen har i hovedsak fokus på det kommunikative og språklige i skrivingen og i mindre grad fokus på staving, ortografi og forming av bokstaver. For personer med ulike utfordringer, kan skriving gi ekstra utfordringer i håndskrift, stavemåte, ordforråd, konstruksjoner av tekst og i flyt og sammenheng i skrivingen. Dette er tilpasningsbehov som vi vil trekke inn underveis i veilederen. Veilederen beskriver starten på skriveutviklingen – fra tegning, skribling og skriving av de første bokstaver, til mer tradisjonelle ferdigheter i skriving som utvikles de første år på barneskolen.
Når vi i hovedsak bruker begrepet «personer» i denne veilederen, viser vi til hele spekteret av personer som er i tidlig skriveutvikling, – fra den tidligste start til de som er på nivå med 3 – 4 klasse i grunnskolen. Dette gjelder særlig personer som har eller har hatt hindringer i sin læring og som trenger ekstra søkelys på kunnskap, tilpassing, hjelp og støtte for å utvikle sine ferdigheter videre. Vi har et særlig fokus på personer som har utfordringer i kommunikasjon og talespråk og som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon. Skrivetrappen er også anvendelig for andre som er underveis i sin skriveutvikling – uavhengig av forutsetninger og behov.
Vi bruker begrepene «du og/eller dere» og viser da til en pedagog/spesialpedagog, en forelder eller en annen voksen som er opptatt av støtte en person i sin skriveutvikling. Du eller dere har interesse og motivasjon til ulike skriveaktiviteter, er nysgjerrig og på utkikk etter god metodikk og pedagogikk som kan støtte en person i utvikling.
Les videre
-
Trinn 12 Tre eller flere setninger i en sammenheng Organisert skriving med et sammenhengende tema og bruk av sammenhengende enheter på tvers av tre eller flere setninger.
-
Alternativ blyant Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.