Hvordan gjøre ASK-språklige delaktige

For å sikre deltakelse og læring, er det nødvendig med bevisst tilrettelegging og kunnskap om hvordan man kan organisere lek- og læringsaktiviteter.

ASK-språklige i barnehage, grunnskole og voksenopplæring har rett til å 

Som alle andre barn og elever har de rett til  

Kommunikasjonsformen og -midlene er den ASK-språklige sitt talespråk og gjør det mulig å få disse rettene oppfylt. Vurdering, opplæring og forventninger må tilpasses slik at eleven får reell mulighet til å bruke og utvikle sitt språk i møte med fag og fellesskap. 

Språklig deltakelse i læring og sosiale aktiviteter

Når du skal sikre språklig deltakelse må du legge til rette for at kommunikasjonspartnere (personale og jevnaldringer) får opplæring i hvordan de skal kommunisere med den ASK-språklige. 

Videre må du sikre at den ASK-språklige får tilgang til, og opplæring i, et ordforråd som gjør det mulig å kommunisere om temaene som planlegges i det ordinære, og som: 

Ansattes kompetanse 

Ansatte som får ansvar for opplæringstilbudet til ASK-språklige må ha ASK-kompetanse og kunnskap om den ASK-språkliges ferdigheter slik at opplæringen kan tilpasses. Kompetansen må være på plass fra dag en, og informasjonen om den ASK-språklige må innhentes på forhånd. Dere som ansatte må: 

Ansvarsfordeling 

Pedagoger som skal legge til rette for ASK-språklige har ansvar for både å planlegge de pedagogiske oppleggene for alle i klassen/gruppen, og forberede og tilgjengeliggjøre ordforråd på den ASK-språkliges kommunikasjonsform. Dette må det settes av tid til, og her er noen konkrete ansvarsoppgaver som må fordeles blant de ansatte: 

For å lykkes med dette bør ledelsen sette av tid og ressurser til personale. Noen skoler bruker tidsressurspotten til lærere og skoleledere med en byrdefull undervisningssituasjon til dette.  

Tiden til den ASK-språklige 

Det er mange ting som kan stjele tid fra sosiale og faglige læringssituasjoner når maner ASK-språklig og i tillegg har en funksjonsnedsettelse Gjennom hele utdanningsløpet må det gjøres veloverveide avgjørelser: 

Valgene som tas i dag, har betydning for framtiden. Når du legger til rette for at ASK-språklige får bruke og utvikle sitt språk, gir du også mulighet for faglig vekst, sosial deltakelse og et liv med reelle valgmuligheter. 

Velg variant:

Støtteark til webinaret(pdf)

Kvinne taster på mobil

Usikker på noe?

Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.