Slik tilrettelegger du i klasserommet
Har du en elev med nedsatt hørsel i gruppen din? Dette bør du være bevisst på når du underviser.
Noe av det du bør tenke på når du har fått en elev med nedsatt hørsel er plassering i undervisningsrommet.
Sørg for
- god sikt og gode lysforhold. Eleven er i mange tilfeller avhengig av synet for å få med seg det som blir sagt, unngå derfor motlys.
- at eleven har nærhet til lydkilden(e)
- at eleven har en stol med sete som kan snus på, da dette kan bidra til mindre belastning for skuldre og nakke. Dette gjør det lettere for eleven å følge dialogen i undervisningen.
- å inkludere eleven i tilretteleggingen
Snakk med eleven om hva som fungerer og ikke, slik at dere kan gjøre justeringer sammen. Særlig når dere bytter plasser. Det er viktig at den aktuelle eleven får flytte plass som de andre, men forsøk å ta med elevens hørselstap i vurderingen av hensiktsmessige plasseringer.
Dersom det er praktisk gjennomførbart kan hesteskoformasjon være et godt oppsett i undervisningsrommet, da er det lettere å ha oversikt over hvem som snakker.

Visste du at
Evnen til å oppfatte hva som blir sagt svekkes med fem prosent med bare en meter avstand, og hele 40 prosent ved åtte meter. I en undervisningssituasjon er det derfor svært viktig å planlegge for hvor både eleven og læreren er plassert i rommet.
Struktur og forutsigbarhet
Å ha et sansetap kan være veldig energikrevende. Tydelighet, forutsigbarhet og klare rammer gjør at eleven kan bruke energien til læring, fremfor å orientere seg om hva som skjer gjennom skolehverdagen.
Vær ekstra nøye når du gir beskjeder. Sørg for at eleven faktisk har oppfattet det som har blitt sagt. Det er ikke uvanlig at elever maskerer at de strever med noe, ved å imitere resten av medelevers atferd.
- Gjennomgå dagsplanen i plenum hver dag, og ha den hengende i klasserommet, uansett alder på elevene.
- Gjennomgå hva som skal skje når og hvem som skal være med elevene.
- Skriv ned aktuell informasjon, oppgavenummer, sidetall og liknende slik at det er tilgjengelig selv etter at beskjeden er gitt.
- Bruk visuell støtte så mye som mulig. Snakker du om en bok eller ett oppgaveark – hold det opp foran klassen. Benytt deg av konkreter, selv for de eldre elevene.
Sørg for gode rutiner for informasjonsutveksling med de ansatte på skolefritidsordning, dersom eleven går på SFO. Om det har vært noen uheldige hendelser i løpet av dagen, er det spesielt viktig at SFO får informasjon om dette.
Pauser
Det er svært energikrevende å delta i felleskapet for elever med nedsatt hørsel da de må kompensere for sansetapet sitt. For mange elever er det nødvendig med pauser i løpet av skoledagen.
Dette kan løses på flere måter:
- Involver eleven i hvordan pausene skal legges opp.
- Vurder om det er hensiktsmessig at pausene er timeplanfestet.
- Avtal med eleven at de lett kan gi tegn til lærer ved behov for pause, for eksempel kan eleven vise et avtalt tegn for å ta seg en kort pause.
- Pauser kan være alt fra å gå en tur i gangen, hente skolemelk, lese i en bok, til å hvile på et stille rom.
Formålet med pausene er å gi eleven et avbrekk fra lydmiljø og kommunikasjon. Dette gir mulighet til å hente seg inn igjen, og dermed få mer overskudd til resten dagen. Husk å legge til rette for pauser også på annerledesdager– disse dagene kan oppleves ekstra krevende.
Planlegg friminutt
Friminutt og andre litt mer ustrukturerte aktiviteter kan være utfordrende for elever med hørselstap fordi både mye lyd og bevegelse blir støyende, og gjør det mer utfordrende å høre hva som blir sagt. Det kan lett oppstå misforståelser og eleven kan gå glipp av aktiviteter som planlegges av medelevene.
Det kan være nyttig å organisere noen planlagte aktiviteter som gjennomgås i forkant av friminuttet, slik at elevene har mulighet til å velge aktivitet før de går ut. Dette kan være med på å redusere misforståelser og kan bidra til bedre samspill og lek. For en elev med nedsatt hørsel kan det være vanskelig å få tilgang til reglene underveis i leken. Det kan gjøre det lettere å være en aktiv deltaker om aktivitet og regler er avtalt på forhånd, noe som i tillegg kan være konfliktdempende for hele gruppen.
Gjør lydutjevningsanlegget til klassens
Lag gode rutiner for bruk av lydutjevningsanlegget og skap et miljø der både lærere og elever alltid bruker anlegget, uavhengig av om eleven med hørselstap er til stede, eller ikke.
Lag egne regler og rutiner for bruk av anlegget, som kan lamineres og henges opp godt synlig i nærheten av anlegget. Da vet alle hva som gjelder – også vikarer eller besøkende. Sørg for at alle voksne som skal inn i klassen vet hvorfor og hvordan anlegget brukes, dette skal aldri være elevens ansvar.
Tips til lærer
- Stå i ro, med ansiktet mot elevene når du snakker.
- Ikke bla i papirer eller gjør andre ting som lager lyd samtidig som du snakker.
- Vær tydelig i styring av samtalen, hvem som har ordet må være tydelig for alle
- Skap en forståelse i gruppen om at én snakker om gangen.
- Repeter spørsmål og det eleven sier. Bruk navn «Ola spurte om…». På den måten sikrer du at alle i klasserommet oppfatter det som blir sagt, og hvem som sier det.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.


