Slik kan skolen forberede seg

Her får du en oversikt over hvordan skolen kan løse noen av de vanligste utfordringene når dere skal ta imot en elev med nedsatt hørsel.

Når skolen skal ta imot en elev med nedsatt hørsel, kan det oppleves som overveldende.

Fordi alle hørselstap er ulike, er det viktig at skolen, og ikke bare kontaktlærer, setter seg godt inn i hørselstapet til akkurat denne eleven, og hvilke utfordringer dette kan medføre. For å få på plass riktig tilrettelegging er det avgjørende å kjenne godt til hva eleven mestrer, og eventuelle utfordringer. Sørg for at dette er kjent for alle som skal jobbe tett på eleven.

God og tydelig klasseledelse er ekstra viktig for en elev med nedsatt hørsel. Tenk nøye gjennom hvilke lærere som skal jobbe på elevens trinn, hvem som får kontaktlæreransvar, og gjør justeringer der det er mulig.

Elev med nedsatt hørsel på vei til første skoledag.
INGEN ER LIKE: Opplevelsen av et hørselstap er svært individuelt, og selv om hørselstapet er relativt lite, kan det allikevel medføre store tilretteleggingsbehov.

Sørg for riktig kompetanse

For å få til en god og bærekraftig tilrettelegging over tid er det viktig å forstå hvorfor og ikke bare hva som bør gjøres. Uten dette er det vanskelig å opprettholde, vurdere effekt og gjøre justeringer av tiltakene underveis. For å få til dette må skolen som organisasjon og de ansatte som er tett på eleven ha nok kompetanse om nedsatt hørsel, dette inkluderer også ansatte i SFO.

Opplevelsen av et hørselstap er som nevnt svært individuelt, og selv om hørselstapet er relativt lite, kan det allikevel medføre store tilretteleggingsbehov. Søk derfor om veiledning fra Statped tidlig, slik at dere kommer i gang på best mulig vis.

Hørselstekniske hjelpemidler

Få oversikt over elevens behov for tekniske hjelpemidler tidlig, spør foresatte om det er noe spesielt dere bør vite. Dersom eleven allerede bruker hjelpemidler er det viktig at de ansatte setter seg inn i hvordan de virker.

Ingen barn og unge ønsker å føle seg annerledes, derfor er det viktig at de voksne tar ansvar for at utstyret fungerer og blir brukt. Eleven skal ikke oppleve det som sitt ansvar å lære opp og minne lærere og medelever på å bruke utstyret.

Som et minimum vil skolen trenge et lydutjevningsanlegg. Det søker skolen om fra NAV hjelpemiddelsentralen. Sørg for at alle får opplæring i bruk av anlegget, og blir trygge på hvordan det fungerer. Etabler fra start at dette er klassens anlegg – ikke elevens. Dette skal brukes av alle, uansett om eleven med nedsatt hørsel er til stede eller ikke.

Vurder i samråd med NAV hjelpemiddelsentralen om det også trengs bærbart tilleggsutstyr som kan brukes i andre undervisningsrom. Pass også på at alle vet hvor de skal melde fra dersom noe ikke virker, og meld fra straks det oppstår problemer med anlegget.

Gruppestørrelse og sammensetning

På generell basis vil en mindre elevgruppe generere mindre støy enn en større elevgruppe. I praksis vet vi at dette ikke alltid er tilfelle, da elevsammensetningen også kan ha innvirkning på både auditiv og visuell støy.

Et tiltak som kan være nyttig og som kan utgjøre en forskjell for en elev med nedsatt hørsel, er å utnytte skolens arealer på god måte. Bruk tilgjengelige grupperom i skolehverdagen og del elevene i mindre grupper. Dette er spesielt nyttig i forbindelse med gruppearbeid, men det er ikke nødvendig at det alltid er eleven med nedsatt hørsel sin gruppe som flyttes eller blir sittende igjen.

Gjør støyreduserende tiltak

Støy er uønsket, forstyrrende eller for høy lyd i en gitt situasjon. I en undervisningssituasjon vil dette innebære all annen lyd enn det faglige innholdet som formidles av lærere og medelever.

Hva som oppleves som støy er individuelt og kan være en utfordring for læringsmiljøet, uavhengig av om eleven har et hørselstap eller ikke.

Nærbilde øret til en gutt

Hvordan redusere støy?

Å redusere støy i undervisningsrom er viktig for alle elever. For en med nedsatt hørsel er det avgjørende for å kunne oppfatte det som blir sagt i undervisningen.