Forebygging av utfordrende atferd

Barn med store funksjonsnedsettelser er særlig sårbare for å utvikle selvskading eller utagerende atferd. Hva kan du og laget rundt gjøre for å forebygge? 

Utfordrende atferd står i kontrast til skolens og barnehagens overordnede ambisjon om å fremme best mulig livskvalitet for alle barn. Det har en negativ innvirkning på både sosial deltagelse og læring.

Hva er utfordrende atferd?

Utagering: Handlinger som kan skade ting eller personer, f.eks. kasting av gjenstander, lugging eller slag.

Selvskading: Handlinger der barnet påfører seg selv skade, for eksempel biting eller dunke hodet i veggen.

Mulige årsaker kan være:

  1. kommunikasjon; forsøk på å unngå noe ubehagelig eller oppnå noe positivt
  2. stress og forsøk på å regulere nervesystemet
  3. tvangsmessige tanker eller handlinger
  4. smerte og midlertidig lindring av fysisk smerte
  5. overfølsomhet for sanseinntrykk
  6. arvelige faktorer

Hvordan forebygge?

En trygg og meningsfull hverdag kan redusere utfordrende atferd. Viktige tiltak kan være:

  1. Trygge relasjoner: Alle som jobber med barnet bør kjenne det godt, og skape trygghet og tillit. Ha et rolig kroppsspråk.
  2. Rikt miljø: Gi barnet tilgang til gode opplevelser, engasjerende aktiviteter, sosial deltakelse og muligheter til å skjerme seg ved behov. Ta utgangspunkt i barnets styrker og interesser. Det kan være nyttig å gjennomføre en interessekartlegging.
  3. Struktur og forutsigbarhet: Gjør hverdagen oversiktlig og forståelig. De 7 H’er kan være til hjelp.
  4. Kommunikasjon: Støtt barnet i å forstå og bli forstått, og skap muligheter for medbestemmelse. Sett arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) høyt på agendaen
  5. Helseoppfølging: Sørg for å avdekke og fjerne smerte eller ubehag.
  6. Kartlegging: Om det er vedvarende problemer må det pedagogiske teamet raskt i gang med drøftinger og undersøkelser. Funksjonell analyse er et nyttig verktøy for å finne risikofaktorer i miljøet.
  7. Søk hjelp: Eksterne instanser kan ha ekspertise på både kartlegging og tiltak. I mange tilfeller vil habiliteringstjenesten være en naturlig samarbeidspartner. Stiftelsen SOR har ressursen Hva er positiv atferdsstøtte (stiftelsensor.no åpnes i ny fane)